сименсово такмичење

SIEMENS-ово такмичење „Create the Future“


Од школске 2008./2009. године предајем примену рачунара у електротехници. Од тада сам задужена за одржавање лабораторије у којој се изводи настава из oвог предмета. Те године су из лабораторије за информатику и рачунарство премештени већ коришћени рачунари. Били су исправни, али су конфигурације биле застареле. Жеља ми је била да рачунаре повежем у рачунарску мрежу и да она буде управљана преко серверског оперативног система. Владимир Перић и Бојан Лукшић (тaдашњи матуранти школе на образовном профилу „електротехничар рачунара“) своју блок наставу, са професором Драганом Стојановићем, оганизовали су у кабинету тако што су рачунаре жично повезали у рачунарску мрежу. Оно што је следило било је инсталирање и подешавање параметара одговарајућег серверског софтвера. Тадашњи ученик школе Александар Слијепчевић, на образовном профилу „администратор рачунарских мрежа“, својим изузетним знањем, умећем и залагањем омогућио је да се то оствари.  
Настава из предмета „примена рачунара у електротехници“ изводи се тако што сваки ученик седи за својим рачунаром. У троуглу између професора, ученика и рачунара постоји непосредост у раду и размени мишљења. На тај начин, као професор стичем увид у вештине и интересовања ученика. Тако сам сазнала да они поседују изузетан таленат и оригиналне идеје. Било је потребно да се све то на неки начин пласира. Такмичења су изузетна прилика да се ученицима омогући да покажу своја знања . Једно од таквих је SIEMENS-ово такмичење.  
Компанија SIEMENS д.д.о. Београд од 2008. године организује такмичење „Create the Future“, уз подршку Министарства Републике Србије и Секретаријата за образовање Града Београда. Ученици основних и средњих школа, у тимовима од три до пет чланова, имају задатак да креирају мултимедијалну презентацију на задату тему. Презентације оцењују три жирија: стручни, студентски и новинарски.
 У 2009. години задатак је био да се креира мултимедијална презентација информативног и забавног карактера на тему „Моја школа - интелигентна зграда“. Од 55 тимова средњих школа из целе Србије, тим „Hеroes“ наше школе, који су чинили ученици тадашњег II6: Александар Јевтић ( вођа тима ), Александар Бајић и Јован Стојшић,са мном као професором ментором, освојио је треће место. Свако од чланова тима добио је MP3 Player и USB 8GB. Награда за школу је била 800€ за куповину техничке опреме.
 Тема у 2010. године је била „Ветар, вода, сунце - у служби енергије“. Ова тема је изабрана са циљем да доприносе подизању свести о предности коришћења енергије из обновљивих извора и енергетској ефикасности. Пре доделе награда позивају се три првопласиране екипе, али се пласман сазнаје на свечаности. Када сам члановима тима саопштила да смо добили позив, они су скромно изјавили да је битно да су међу првима, али су, као и остали позвани, прижељкивали победу. Од 109 тимова из средњих школа, тим наше школе „Titans“, којем су се, поред чланова тима „Heroes“, придружили Милош Маран и Лука Живановић (тада ученици III6), освојио је прву награду у генералном пласману и специјалну PRESS награду. Награда за сваког члана тима била је дигитални фотоапарат и трoдневно путовање у Беч. За генерални пласман школа је добила новчану награду у износу од 1200€, а за PRESS награду износ од 500€ за куповину техничке опреме.
 На свечаности је неизвесност присутна до самог проглашења пласмана тимова. Сви су били презадовољни постигнутим успехом. Како приличи, требао је да се, као победници, захвалимо свима који су учествовали у организовању такмичења. Имала сам велику трему, али ми је искуство предавача помогло да је превазиђем. Додела награда је завршена  најавом да ће се и наредне године наставити са иницијативом да се ученици подстичу да истражују, откривају нове технологије и развијају тимски дух и креативност. Тим „Titans“ је обећао да ће се потрудити да и следеће године на најбољи начин одговори на постављене захтеве и да неће изневерити очекивања.
 Следио је пут у Беч. План пута смо добили пре поласка. Унапред смо се радовали свему што ћемо видети. Заједно смо разгледали сајтове на интернету и упознавали се са знаменитостима града. Организација пута је од почетка била изванредна. За три дана, поред разгледања града, обишли смо Музеј технике, дворац Шенбрун, Кућу музике и забавни парк Пратер. Са нама су били и ученици основне школе из Нишке бање, победници у категорији основних школа. Како је време одмицало, све више су се зближавали и разлика у годинама није представљала препреку за дружење. Након повратка у Београд, сви су били задовољни, а дружења су настављенa.  
Наводим писани утисак ученика Александра Јевтића, који је послао компанији SIEMENS по повратку:
 „Одлична организација, одличан водич, одличан возач...Посебан утисак ми је оставио Музеј технике. Дизајн у Музеју музике је изузетан. Жао ми је што нисмо имали више времена за Пратер. Јована из SIEMENS-а је све време била насмејана и пријатна. Велики поздрав за њу. И наравно, проф. Јасна, која нам је била и другарица и мајка у исто време, снимала наше трикове и учествовала у свим нашим шалама. Била је то одабрана екипа у феноменалном граду. “
 Имала сам жељу да, користећи новчaну награду која је припала школи, започнем формирање нове лабораторије, опремом компаније National Instruments. Компанија National Instruments је светски лидер у визуализацији инстументализације. Њихов софтвер LabVIEW је нашао примену у многим областим електротехнике и постао стандард за примену Наишла сам на велико разумевање проф. Весне Стојановић- Јаћимовић, која је, радећи као инжењер у Институту „Лола“, ималаискуство у раду са наведеном опремом. Директоркa школе проф. Рада Камбан је подржала нашу иницијативу. Заказале смо састанак са представником компаније, господином Душаном  Вукашиновићем, на који се он радо одазвао.
 Састанк је одржан у октобру 2010.године. Захваљујући начину на који је проф. Весна Стојановић - Јаћимовић образложила примену софтвера и хардвера, упорности у објашњавању потребе за осавремењивањем наставе и поверењем које као школа пружамо, добили смо донацију која по суми превазилази новац који је добијен наградом.Утврђена је коначна спецификација софтверске и хардверске опреме из програма компаније:
 1) LabVIEW - софтверско развојно окружење, едукациона верзија професионалног софтвера за 25 инсталација (Омогућава симулацију система за мерење и управљање, прикупљање, анализу и презентацију података са физичких система)
 2) Multisim - софтвер, едукациона верзија за 25 инсталација (Омогућава симулацију и анализу стварних електричних кола)
 3) мyDAQ - хардверска платформа, 5 јединица (Омогућава повезивање оба софтвера са физичким системима и садржи 8 стандардних мерних инструмената)
 Уследила је понуда, затим поруџбина и испорука опреме до краја 2010. године.
 Када је опрема преузета, испланиране су наредне активности : инсталација софтвера LabVIEW и Multisim на по једном рачунару, интеграција оба софтвера и хардверске платформе мyDAQ, пуштање у рад, припрема презентације основних могућности опреме, као и решавања техничких питања око организовања коришћења лабораторије и обуке професора.Да би се све остварило биле су потребне одговарајуће рачунарске конфигурације. Директоркa школе проф. Рада Камбан је омогућила да започнемо рад са три нова рачунара.
 Ученици награђеног тима су били упознати са свим активностима и радовали се што ће њихов труд заживети кроз лабораторију која ће значити свима у школи.
 У 2011. години тема за израду презентација је била „Градови будућности“. Искуство са претходних такмичења је било драгоцено, али су, истовремено, претходно постигнути резултати обавезивали да се са пуно одговорности приступи изради новог рада.
 У годинама до 2011. свако је радио код куће. У школи смо се састајали да би заједно сагледали шта је урађено и договарали око  наредих активности. Овај пут смо имали нову лабораторију у којој смо могли да се састајемо и заједнички радимо. Дешавало се да останемо дуже од предвиђеног рада школе. Дугујем захвалност школском домару Милану Ковачевићу, коме смо неколико пута продужили радно време.
 При предаји рада, потребно је текстом описати методологију израде и дати пеглед коришћених софтверских алата. Следи део из тог представљања:  
„Иако смо прошлогодишњи победници, нисмо допустили себи да се уобразимо и пошаљемо нешто слично као и прошле године. Прошлогодишња победa нам је била још већи мотив да за овогодишње такмичње урадимо нешто што ће померити границе ученичког стваралаштва и поставити нови стандард који се подстицати остале да уче и развијају се у погледу употребе модерних софтверских алата и начина на који своје идеје и креативност представљају финалном кориснику, а то је у овом случају – гледалац. Ученици који буду гледали наш рад, када буду спремали своје за нека наредна такмичења, желеће да користе сличне технике, што ће их подстаћи да се едукују и истражују. Oво пишемо да бисмо Вам предочили за нас највећу вредност овог рада – натерао је нас, пет ученика елекротехичке школе, да савладамо нове технике, пре свега софтверске алате, који ће нам сигурно користити у наредним годинама. Такође нас је натерао да променимо мишљење о сопственим границама, што нам је дало до знања да смо способни за све уколико имамо јаку жељу да се едукујемо и упорности да остваримо оно што смо наумили.
 Када је почео нови циклус такмичења, прво смо сели испред монитора и одгледали преtходни рад, али тако као да га је радио неко други. Критички смо изнели своје ставове у вези са радом: шта бисмо другачије урадили да смо имали идеалне могућности и савршено знање професионалних алата који се користе у студијима за дизајн, холивудским продукцијским кућама и слично. A онда смо прешли на истраживање: сазнали смо које алате професионални студији за дизајн и видео продукциjу користе да би направили све оне прелепе рекламе и филмове који нам се затим „мотају по глави“ и остају у сећању баш због ефекта који постижу. „
 Као победници у претходној години, имали смо прилику да учествујемо у промовисању такмичења. Били смо гости на неколио телевизијских и радио емисија. Наше фотографије из Беча су биле у дневним листовима који су објављивали почетак такмичења. Пред свако гостовање договарали смо се како да наступимо. Како су емисије ишле уживо, нисмо могли да претпоставимо који ће ток имати разговор. Сви су били спонтани и показали су да се одлично сналазе.  
Потврдa да се добро поступило при изради рада био је позив на доделу награда. Од 540 пријавњених тимова њих 200 је предало радове. У категорији средњих школа поново је прву награду у генералном пласману освојио тим „Titans“, као и PRESS награду. Другу награду освојио је тим „Revolution“, такође из наше школе, у саставу: Александар Слијепчевић , Иван Ђурађ, Борјан Панић, Милош Мацедољан и Мирослав Касељић (тaдашњи матуранти школе на образовном профилу „администратор рачунарских мрежа".  
Новчана награда за школу у генералном пласману,за освојено прво место била је 1200€, за друго 1000€, а PRESS награда била је 500€. Чланове победничког тима „Titans“ поново је очекивало тродневно наградно путовање у Беч.
 Овог пута заједно са нама су ишли и ученици из Инђије, чланови победничког тима у категорији основних школа. Од почетка смо се зближили. Организацију боравка су преузели представници SIEMENS-а из Беча. Обишли смо SIEMENS град, Дунавски торањ, Природњачки музеј... Приликом посете SIEMENS граду могли смо да се упознамо са карактеристикама пословних зграда које чине комплекс који може да омогуcи рад неколико хиљада запослених. Посебан утисак су оставиле савремене технологије које се односе на природне ресурсе за очување енергије у комплексу, као и савремени начин пословања.
 Након повратка са пута, чланове тима су очекивале припеме за упис на жељене факутете. Они су се на најбољи могући начин опростили од такмичења које их је мотивисало да покажу све оно што је у њима највредније: велику креативност , жељу за истраживаљем и тимски дух.
 Новчана средства су усмерена на куповину потребнеопреме за развојно истраживачку лабораторију. У школској 2011./2012. години рад лабораторије је ушао у Развојни план школе, са идејом да се крозистоимену секцију унапреди рад лабораторијских вежби. Професорка Весна Стојановић – Јаћимовић је са ученицима кренула са реализацијом практичних матурских радова.
 Припреме за предстојећа такмичења су почела. Ученици су спремни да се ангажују. Да би сазнали пропозиције и упозали се са захтевима који су испред њих постављени, најбоље је да посећују промоције за такмичења. У заједничком дружењу они лако направе контакт и нађу заједничке теме. На такмичењу компаније ORACLE постоји категорија за старосну границу која обухвата ученике средњих школа и факултета. Један од формираних тимова је састављен од матураната наше школе и чланова победничког тима „Titans“.Посебно ми језадовољство што настављамо сарадњу.
У раду са ученицима покушавам да им пренесем своје искуство и отворим понека врата која им откривају путеве трагања за сопственим идентитетом. Неизмерно сам срећна што ми они узвраћају могућношћу да са њима поделим радост постигнутих резултата - који су искључиво њихова заслуга.

Јасна Ристић